Volgens een enquête van opiniepeiler IPSOS in Frankrijk vindt 80% van de werknemers dat bedrijven goed geplaatst zijn om check-ups aan te bieden en risico’s op ernstige ziekten te voorkomen.
Zowel beslissingnemers (87%) als werknemers (95%) zijn het er in deze enquête over eens: een bedrijf zou over een gezondheidsbudget moeten beschikken. Maar in de praktijk bestaat dat maar bij een kwart van de bevraagde bedrijven: “Nog maar weinig bedrijven noemen gezondheid als een mogelijkheid om het welzijn van hun medewerkers te verhogen. Slechts 11% van de beslissingnemers zegt dat bij de belangrijkste inspanningen die het bedrijf voor zijn werknemers levert, ook acties zijn die rechtstreeks verband houden met hun gezondheid. Het gaat daarentegen meestal om de arbeidsomstandigheden (lokalen, materiaal, omgeving, enz.) en de arbeidsorganisatie (telewerken, werkroosters, enz.)
De studie stelt dus vast dat “gezondheid duidelijk op de tweede plaats komt bij het aansturen van de bedrijfsprestaties. 82% van de bevraagde bedrijven zegt minstens één indicator op te volgen. Enkele van de meest opgevolgde HR-indicatoren zijn de aanwezigheids-/absenteïsmegraad (54%) en het personeelsverloop (42%). Slechts 27% van de betrokken bedrijven geeft aan het welzijn en/of de gezondheid van hun medewerkers te monitoren, wat neerkomt op 22% van alle bevraagde bedrijven.”
Toch staan bedrijven en werknemers heel positief tegenover de ontwikkeling van de preventieve geneeskunde. 87% van de werknemers en 84% van de beslissingnemers is van oordeel dat als een bedrijf zijn medewerkers preventieve check-ups aanbiedt, het laat zien dat het geeft om hun gezondheid. Beide groepen zijn er ook van overtuigd dat dit een goede aanpak is om de gezondheid van werknemers op peil te houden.
Wat verwachten werknemers van hun bedrijf op gezondheidsgebied? 80% meent dat check-ups/tests aangewezen zijn om de risico’s op ernstige ziekten te verkleinen. Maar slechts een kwart van de respondenten heeft momenteel toegang tot informatie over de preventie van deze ziekten.
Hoge verwachtingen bij de werknemers
“Werknemers stellen hoge verwachtingen aan check-ups en tests waarvan de efficiëntie bewezen is. 68% is geïnteresseerd in preventieve gezondheidsmonitoring als hun bedrijf die zou aanbieden. Ze vinden zo’n check-up innovatief, een manier om de loyaliteit ten opzichte van het bedrijf te verhogen en het onderscheid met andere bedrijven te vergroten. 72% van de werknemers meent dat de bedrijfsprestaties er ook door zouden stijgen”, aldus nog de auteurs van deze studie.
De enquête komt tot het besluit dat bedrijven er goed aan doen om aandacht te besteden aan de gezondheid van hun medewerkers. “De resultaten laten zien dat werknemers van hun bedrijf verwachten dat het investeert in gezondheidsondersteuning en -preventie. Maar de initiatieven die bedrijven momenteel nemen, zijn meer gericht op welzijn dan op gezondheid. Daarom is het noodzakelijk dat ze ook op gezondheidsgebied acties ondernemen.”